Vadim Makhorov på spidsen af Kölner Domkirke

Opdagelsesrejsende i storbyer eller reaktion på overmæthed?

To russiske unge har fået sig en lidt farlig lidenskab. De kravler op på byens højeste tage og spidser og tager fotos derfra. Fotos, som man kan besvime alene af at se på. Men disse fotos er ikke nødvendigvis dokumentation for overmod. Det er både kunst og bevis for, at det kan betale sig for virksomheder at satse på individualitet og autenticitet.

Hvad gør man, hvis man har en opdagelsesrejsendes sind i en verden, hvor det meste ser ud til at være opdaget allerede, og verdenskortet ikke længere har nogle hvide pletter? Hvor henne stiller man sin sult efter det ekstreme i den urbaniserede verden? Hvordan stiller man den sindssyge trang til eventyr? Hvor finder man de nye udfordringer, og hvad skal der til for at mætte dette behov for adrenalinrush, som de fleste sunde unge mennesker har? Hvor kan de urbane Mowgli og Tarzaner folde sig ud, når urskoven er skiftet ud med en skov af højhuse?

Vitaliy Raskalov på vej op til spidsen af Kølns Domkirke. Foto: Vadim Makhorov

Man kan også se det fra en anden vinkel. Når morgenstundens Facebook i løbet af nogle få minutter kan præsentere mig for både Carl Warners fotos af landskaber, der er lavet af mad, og Masami Teraokas meget japanske, meget traditionelt og meget moderne grafik, mens jeg selv sidder og prøver at finde frem til pointen af det, jeg føler, når jeg ser billeder, der er taget fra byens højeste punkter af Vadim Makhorov på 24 og Vitaliy Raskalov på 20, så der er eet ord, der dukker op i mit sind: OVERMÆTHED.

Dubai, foto: Vadim Makhorov

Vi er overmætte af de sanselige udtryk og de forbrugsgoder og de muligheder, vi er præsenteret for. Trods de politiske uenigheder og uroligheder har menneskeheden aldrig i mands minde haft det bedre, aldrig før har de enkelte individer kunnet nyde så mange muligheder. Aldrig før i mands minde har verden været præsenteret for så meget velstand. Dette kan man også se i de fotos, der er taget af de to unge russere. Fotos, som er taget fra steder, hvor kun de færreste færdes. Fotos af byen taget fra byens ultimative toppe eller fra byens pulserende urbane underverden.

foto: Vadim Makhorov

Det er heller ikke mærkeligt, at de unge generationer, der er vokset op i kærlighed og tryghed, opsøger mere og mere af det ekstreme. Går tættere og tættere til kanten. Sætter mere og mere på spil.

Vadim kom frem til at være bidt af de ekstreme fotos via mødet med bungee-jumping miljøet i hans hjemby Novosibirsk. I filmen "De nye perspektiver" fortæller han: "Jeg fik nogle hovedløse, vanvittige venner, som har gjort mig lige så hovedløs. Man kan sige, at på mange måder har jeg mistet frygten. Dette hjælper mig nu med at tage fotos." Heldigvis er vanviddet ganske kontrolleret, for da jeg taler med Vadim via Skype, fortæller han også, at billeder ofte ser farligere ud, end de egentlig er - at han og Vitaliy ikke er ude efter at lave nogle vanvittige stunts, og at de sørger for at være sikre i deres færden. Men angsten - den er væk. For hvis den var der, så ville de ikke være så sikre i deres bevægelser, de ville ikke være så sikre i det de gør. Så ville de ikke kunne gøre det længere.

Vadim Makhorov, foto: Roman Shalenkin

Men hvad er det, der trækker? Er det kun legen med højden, der får gjort dem tilfreds? Hvad med fotos? De billeder, der er til at finde inde på deres blog ser ikke kun farlige ud, de fleste af dem er faktisk svimlende fantastiske. Motiver kan være taknemmelige i sig selv, men det er stadig lidt mere der skal til både for at få taget det helt rigtige skud og for at vælge det mest interessante ud fra mængden, for at være bemærket og slå igennem i den moderne overflod af sanseindtryk.

Hvad er så det vigtigste for de to - billeder eller højder? Vadim mener, at det er begge dele: "Både billeder og højder er vigtige. Man får sit rush, både mens man er på vej op, og når man er hjemme og ser billederne igennem. Så hvis der ikke blev taget nogle gode billeder oppe fra byens tage og spirer, kan det føles som om, at man har kravlet op for ingen verdens nytte."

Sankt Petersborg. Foto: Vadim Makhorov

Vadims og Vitaliys rejser bliver finansieret af forskellige kilder. Både teleselskabet TELE2 og det hollandske skomærke HUB har lagt penge i de forskellige projekter. TELE2 bl.a. for at kunne teste de mobile forbindelser fra de højder, hvor drengene plejer at tage billeder fra, og HUB som del af deres markedsføring. Og måske er det også den bedste vej at gå for en moderne virksomhed?

Som forbrugere er vi overmætte og overforkælede. Hvad skal der til af reklame for at fange vores efterhånden dovne og immune opmærksomhed? De opstillede studiefotos og udtænkte sloganer er ikke længere nok. Der skal mere troværdighed, individualitet og autenticitet til, og det er kun positivt, at fremadsynede virksomheder vælger de kreative historier til at associere og brande sig selv sammen med. For kunsten og kulturen som sådan har altid været og vil altid blive det største incitament til vores økonomiske transaktioner, en del af vores selvskabte identitet og meningen med civilisationen ... Hvad ellers?

 Foto: Vadim Makhorov
Foto af Vadim Makhorov: Roman Shalenkin

Videodokumentar om Vadim og Vitaliy:

 

nye artikler
Syre
Copenhagen Psych Fest leverede toppræstationer i øst og vest, nord og syd. Hele Staden blev omdannet til et hvepsebo af livsfarlig og livsbekræfigende lyd. Vi tog en tur i kanen. Here it goes:

læs mere

Ode til Enghave Station
Ode til Enghave Station - Nu er den død, Enghave Station, og med den en epoke.

læs mere

Everybody comes to Rick's
I hjertet af den ungarske hovedstad Budapest, lige ud til vandet, er at finde en museum-café. Mere usædvanlig er dens ejer, der også bestyrer tre restauranter, alle indenfor 100 meter af caféen. På sin vis er denne privat ...

læs mere

Event kalender
« August 2017
mantironstorfrelørsøn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Log ind