Carlos S. Alvarez

Kort film med flere lag

Filmen måtte ikke have lydspor, skulle være 60 sekunder lang og handle om menneskerettigheder. Carlos S. Alvarez har valgt en overraskende tilgang til emnet. I stedet for at proppe tilskuerne med åbenlyse budskaber valgte han at få dem til at tænke og få bygget historien op. Og netop dette fænger ved filmen.

 Hvad laver en lille knægt på 7-8 år, når alle hans venner strømmer hjem fra legepladsen for at se tegnefilm, og at han som den eneste ikke må få del i fornøjelsen, fordi hans mor mener, at det ikke er godt for ham? Han går hjem og tegner sine egne tegnefilm - frames, handlinger, talebobler. Måske var det netop denne proces, der har giver Carlos et brændende ønske om at lave film?

Man kan sige, at Carlos, der er reklamefotograf og har arbejdet med foto det meste af sit liv, stadig betragter film som noget, han er gift med eller i hvert fald vil giftes med, hvor foto er et sidespring eller rettere sagt en affære, der holder ham igang, indtil den rette mulighed dukker op.

En spire af denne mulighed har allerede vist sin spæde tilsynekomst. I marts har Carlos film vundet en pris (Special Mention Award) i konkurrencen "60 Seconds Film Festival" arrangeret af Institut for Menneskerettigheder.

Prisen blev uddelt af direktøren for Institut for Menneskerettigheder i Danmark, Jonas Christoffersen, lørdag d. 24 mars i en overrækkelsesceremoni på Charlottenborg:
”Juryen har valgt filmen ”RIGHTS”, fordi den på 60 sekunder leverer en fortælling om, at menneskerettigheder er for alle, og at vi alle kan komme ud for at krænke hinandens rettigheder eller selv opleve, at vores rettigheder bliver trådt på. Menneskerettigheder er en del af hverdagen, her udspiller historien sig på en metrostation. Filmen viser på en enkel måde, at først går folk uden om de besværlige, dem der står stille, dem der står i vejen. Enten ureflekteret, på grund af uopmærksomhed eller bevidst. Men efterhånden bliver de andre og deres rettigheder så usynlige, at folk går hen over dem, træder på dem. Når de første har gjort det, følger alle andre efter”. - Jonas Christoffersen

"Det eneste grund til at jeg har kastet mig ind i det er, at det handler om menneskerettigheder, som er et emne, der interesserer mig rigtig meget. Det gik fint på trods af alle de besværligheder." 

Foto: 2012 © Carlos S. Alvarez  ”HUMAN RIGHTS” billede fra filmen.

“Jeg brugte SKO til at symbolisere de sociale forskelle, etnisk mangfoldighed, aldersgrupper og køn. Filmfortælling og de kunstneriske aspekter har altid været min første præmis trods de udfordringer, der er i at lave et minuts film,” fortæller Carlos . “Det var fantastisk at samarbejde med Anders Dencker Christensen (klipper/DK), Boaz Heller (Colorgrader/DK) og Greg Brosofske (Composer/USA) for dette, også at få hjælp fra nogle af mine venner som var med i de to dage, der tog at lave denne film: Sebastian Blichfeldt, David Eggers, Per Winbladh Carlsen, Amalie Thygesen, Erich Gerlach, Louise Popowitz."

Det spændende i denne 60 sekunders film er det sublime og det usagte. Billeder og sekvenser der appellerer til følelser. De fleste vil mærke empati, når de ser filmen. Tanken er nærliggende: Det kunne være mine sko, det kunne være mig. Så tænker man videre og danner egne historier og billeder, når man ser filmen - netop det der giver filmen styrke.

I flere lag viser filmen forskellige aldersgrupper og køn. For Carlos, som oprindelig kom fra Peru, er kvinderettigheder særlig aktuelle, da Sydamerika stadig er meget mandsdomineret. Det forventes rigtig macho adfærd af mændene, og kvinder er stadig meget undertrykte. Desværre sker ulovligheder alle steder. Også i Danmark var Carlos vidne til en situation, hvor en gravid pige fik så få opgave tildelt, så hun endte med at blive presset til selv at sige sin stilling op.

Filmproduktionen har stået på indtil sidste uge før deadline, hvor mange af Carlos venner fra filmbranchen hjalp til. Man fik tilladelsen fra Metro til at filme der i to dage mellem 12 og 15. Det vil sige 6 timer i alt, som ikke er meget, specielt når man tænker på hvor meget råmateriale, der skulle til, og hvor meget hensyn man skulle tage til forbifarende passagerer, mens man filmer. Ud af optagelserne skulle der vælges de rigtige øjeblikke, de rigtige skud uden rystede optagelser - for man måtte nemlig ikke bruge stativ i Metroen. 
Hvorfor skulle det være Metroen?
Ideelt set burde det være forskellige lande og forskellige miljøer, siger Carlos. Metroen giver en god mulighed for at have mange mennesker, der går forbi, hvor man ellers ville bruge statister. Det var også godt at have venner med, som kunne beskytte en. Når man står og filmer på et offentligt sted, er man meget udsat. Der findes mange forskellige mennesker, og nogle kan være sure, og andre kan finde på at overfalde en. Der var også nogle, der sparkede til skoene under optagelser, så de røg ud af billedet - ellers kunne netop dette skud bruges.

Idéerne til, hvordan man får fortalt de historier, der allerede var i tankerne forud for filmen, dannede sig undervejs. Ideen om fødder i slutningen af filmen kom til allersidst.  Den sidste dag inden deadline klippede Carlos filmen, og det tog ham omkring 10 timer, før den blev færdig.

Konkurrencebetingelserne var, at der ikke måtte være lydspor i filmen: "Derfor er filmen ikke helt færdig for mig," siger Carlos, som sammen med sine venner arbejder på at få lagt lydspor, der vil understrege de intentioner, der er i filmen, inden den bliver sendt til andre festivaler med fokus på menneskerettigheder.
"Målet er ikke at vinde priser, målet er at vise filmen," understreger Carlos.

Nu har filmen fået international opmærksomhed. I juni 2012 blev kunstnere fra England og Skandinavien opfordret til at indsende deres projekter til ISIS Arts http://www.isisarts.org.uk. 10 projekter blev udvalgt til Göteborg Kulturkalaset d.14 til d.19 August 2012. Blandt andet ”HUMAN RIGHTS” som den eneste projekt fra Danmark. NU med lydsporet. Derfor må vi ikke på nuværende tidspunkt linke til selve filmen.

nye artikler
Syre
Copenhagen Psych Fest leverede toppræstationer i øst og vest, nord og syd. Hele Staden blev omdannet til et hvepsebo af livsfarlig og livsbekræfigende lyd. Vi tog en tur i kanen. Here it goes:

læs mere

Ode til Enghave Station
Ode til Enghave Station - Nu er den død, Enghave Station, og med den en epoke.

læs mere

Everybody comes to Rick's
I hjertet af den ungarske hovedstad Budapest, lige ud til vandet, er at finde en museum-café. Mere usædvanlig er dens ejer, der også bestyrer tre restauranter, alle indenfor 100 meter af caféen. På sin vis er denne privat ...

læs mere

Event kalender
« August 2017
mantironstorfrelørsøn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Log ind