Harry Bilson, "Regnbue"

Ja, tak! Mere af den gode "Antidepresionisme"

Årets Art Copenhagen messe var mindre end den ellers plejer at være. Uden udstillere på balkonen og med færre gallerier. Det gjorde den mere overskuelig og på en eller andet måde, mere rolig. Art galleri Fold fra Island udstillede på messen første gang. Der har jeg fundet endnu en kunstner - Harry Bilson, hvis stil man kan kalde for "antidepresionisme".

Det er jo blot mavefornemmelse, men når det drejer sig om kunst, så er det jo for det meste mavefornemmelser og følelser, der spiller ind og danner den oplevelse, som vi søger når vi går ud og møder kunst i alle dens afskygninger.

Jeg kan kun småsmile, når jeg tænker på udtalelse fra Peter Thiele, der sidder i Københavns borgerrepræsentation for SF og sagte til debat i Brønshøj samme lørdag, som messen i Forum foregik, noget i stil at: "Det findes ikke noget kultur i Danmark, der ikke får støtte fra de offentlige". Messen i Forum er da et klart bevis på, at den unge mand er gået ret galt i byen med hans syn på kunst og kultur og dens værdi. Kunsten er noget mere end blot en kommunal tigger.

Men politik til side. Hvad med oplevelser? Hvad har fænget mig, som efterhånden ret garvet messegænger, denne gang?

Harry Bilson

Det, der fik mig til at stoppe og gav et smil på læben, er billeder, der efter min opfattelse tilhører den samme art, som Tine Lindvigs - nemlig "Antidepresionisme".

Det Islandske galleri "Art gallery Fold" udstiller på messen i København første gang. Det er flere talentfulde kunstnere i Island, men når nu der er lidt langt til Reykjavik, kom galleriet til København for at kunne vise deres værker her, hvor de vil blive set af et større publikum, siger Sólveig Vilhjálmsdóttir, der arbejder i galleriet.

Med i bagagen har de blandt andre Haraldur (Harry) Bilson, som efterhånden er repræsenteret i flere forskellige prominente samlinger både i Europe, Australien, USA og Hong-Kong.

Den glade orange og gule løfter humøret og de dansende figurer og stimer af luftballoner giver et smil på læben. Man kan finde flere sjove detaljer, der alle sammen efterlader en livsbekræftende og optimistisk følelse.
Hvad er det, der skal til for at levere den slags livsglæde til tilskueren? Hvad er det, Harry Bilson egentlig gør for at få mig til at smile, for at få mig til at blive i bedre humør, blot fordi jeg ser på hans malerier?

Harry's holdning til hans værker er, at han ikke behøver putte al hans lort i dem. Til forskel for mange kunstnere, der ønsker at lave en form for kunstnerisk katarsis og smide deres hele indre ud over publikum. Harry siger: "Jeg er fuld af lort, lige som alle andre, men jeg synes ikke, at alle andre behøver at se alt mit lort. Jeg foretrækker at efterlade den til toilettet. Når jeg maler, så foretrækker jeg at male noget, som får mig selv til at have det godt. Jeg har ikke behov for at være deprimeret. Jeg vil gerne få folk til at smile. Jeg kan heller ikke lide at være for snæver. Jeg lader billeder være åbne, så tilskuere kan interpretere dem selv, og det overrasker mig altid, hvor mange associationer folk finder i dem. For mig er det, hvad kunsten drejer sig om. Det er ikke specifikt, det er relation, det er et forhold med hver enkelt tilskuer!"

Jeg faldt personlig i første omgang over de billeder der er lavet med overflod af gule og orange nuancer, men Harry Bilson arbejder med hele spektret. Til udstillingen var der også et af hans større billeder "Regnbue" med de farverige fisk, der hopper ud af havet og danner regnbue over fiskerne, hvor fiskerne, med deres farver også danner en regnbue og fiskerbåden er et udsnit af himmelen. Der arbejder han med forskellige versioner af blå: fra lasurblå i havet til indigo i himlen.

Hvordan finder du dine motiver?
"Hvordan? Det er millioner af muligheder. Her på denne udstilling f.ex. Jeg finder forskellige ting, motiver, detaljer, som jeg sammensætter bagefter. Ta' foto af situationer jeg ser i bybilledet med iPhone og så kommer de bagefter på lærredet i et eller andet sammenhæng. Jeg laver hele tiden skitser på masser af papirstykker. Når jeg er tilbage i studie, lægger jeg dem alle sammen på gulvet og kigger igennem. Og så starter jeg og så finder jeg de rigtige til maleriet. "

Harry Bilson

Hvad mener du om kvalitet? Kvalitet i kunst?
"Jeg kan lide alle former for kunst. Dog siger nogle mig noget, andre gør ikke. Konceptuel kunst. Noget af det kan jeg lide, men ikke alt. Jeg er relativ åben. Når jeg går i galleri, ser jeg ikke på alt. Et værk skal fange mig visuelt. Jeg vil ikke læse om, hvad jeg burde se. Men i nogle gallerier er det som om man skal læse en hel bog, inden man kan forstå, hvad er det man skal se visuelt. Det er latterligt. For mig skal det visuelle sige det, det vil, hvis jeg blot kigger på det. Jeg har ikke brug for mange beskrivelser. Titler kan være vigtige. Jeg kan godt lide titler, der kan være interpreteret på forskellige måder. Men jeg kan ikke lide, hvis jeg skal læse om værket, inden jeg ser det.
Nogle ting siger mig ingenting, men hvis jeg så går rundt om den og se fra den en anden vinkel, så ser jeg noget.
Jeg er ikke rigid. Jeg siger ikke at jeg kan lide det ene og ikke kan lide det andet, men når jeg kan lide noget, så kan jeg lide det.
 

Foto af malerier: Johann Agust Hansen
Foto af Harry Bilson: Zenia Grynbeg

 

nye artikler
Syre
Copenhagen Psych Fest leverede toppræstationer i øst og vest, nord og syd. Hele Staden blev omdannet til et hvepsebo af livsfarlig og livsbekræfigende lyd. Vi tog en tur i kanen. Here it goes:

læs mere

Ode til Enghave Station
Ode til Enghave Station - Nu er den død, Enghave Station, og med den en epoke.

læs mere

Everybody comes to Rick's
I hjertet af den ungarske hovedstad Budapest, lige ud til vandet, er at finde en museum-café. Mere usædvanlig er dens ejer, der også bestyrer tre restauranter, alle indenfor 100 meter af caféen. På sin vis er denne privat ...

læs mere

Event kalender
« August 2017
mantironstorfrelørsøn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Log ind