Storebæltsbro, foto Zenia Grynberg

Hvad skal Danmark når produktionen flytter ud? Kan vi satse på kultur?

Denne artikel er inspireret af Asger Aamund og Peer Kjær og dedikeret til Mette Bock.

Asger Aamund har visioner for Danmarks fremtid. Han mener at højteknologiske virksomheder er vejen frem. Det vil jeg heller ikke betvivle. Jeg vil heller ikke betvivle at Danmark risikerer at sidde bagerst midt i hele verdens økonomiske opsving - simpelthen fordi der er ingen der gider at investere i Danmark for alvor. Det vil sige at dem, som klarer sig godt, kommer til at klare sig endnu bedre, og dem der ikke gør får bare lov til at sejle i den synkende velfærdsskude.

Det er bare trist at de mennesker, der kan ikke se sig selv i de højteknologiske produktioner får åbenbart ingen plads på det danske arbejdsmarked. Alle de mænd, der er parkeret i udkantsdanmark med deres bajere og TV får ingen reel chance for at få en anstændig tilværelse eller skaffe sig en kone. Alle de overuddannede akademikere med humaniora i baggrunden, der ved en helvedes masse om kultur, kunst og historie, men måske har ikke hænderne og temperamentet skruet på til en pincet eller bioteknologisk samlebånd. Hvad skal alle disse mennesker i fremtiden?;

Et stort tal af de ressourcestærke unge regner med at flytte ud af landet, når tiden er inde, hvad skal så dem, der er tilbage?

 

Har Danmark en plads i et globalt samfund, hvor man vil konkurrere på lige vilkår og skabe noget godt både for Danmark selv og for resten af verden? Eller er Danmark er på vej til at være Europas yderste og mest kedelige udkantsområde? Er det muligt at vende udviklingen? Er det den rigtige vej at gå? Er der job til dem, der er anderledes og vil og kan skabe noget andet end piller og insulin på små flasker?

Stats- og velfærdsdanmark med dennes "dovne Roberter" og "fattige Carinaer" er gået moralsk fallit, nu skal der noget andet til for at give de dovne og de fattige julelys i øjnene og håb for fremtiden. Hvad kan det så være?

Sjovt nok, men jeg kan se, at velfærdsdanmark, som ellers fortjener al den kritik, som den nu får og mere til, ren faktisk HAR skabt en potentiel grobund til noget nyt, som kan vokse sig stort og stærkt og ikke mindst give indtægter og jobs til mange, hvis det bliver forvaltet med det nødvendige initiativ, iver og snilde, der kendetegner de private aktører og interesser. Velfærden har skabt en stor mark af de kreative græsrødder der har både kompetence, lyst og potentielle til at opnå synlighed på den globale kulturscene og finde fortjeneste i dét både til sig selv og omgivelser. Danmark har også et utal af arbejdsløse akademikere, som vil ikke kunne bruges i de højteknologiske, men til gengæld vil kunne passe perfekt til jobs indenfor kultur, kommunikation, marketing og turisme.

Det som jeg tænker på er turisme. Det er en branche, der har potentiale til skabe og sikre rigtig mange arbejdspladser på hoteller og restaurationer til dem, der har mistet deres arbejde i produktionsvirksomheder. Og der er et stort potentiale indenfor underholdnings- og kulturindustrier til de kreative. Arbejdspladser, der ikke kan blive besat af folk med ingeniøruddannelser eller den højteknologiske indsigt, men af folk med de humanitære kompetencer. Kulturindustri er noget der netop kan sikre kvalitet i oplevelser og tiltrække de forjættede og så nødvendige turister.

Allerede nu bugner verden op med rejselystne middelklasse kinesere og russere med god købekraft og nysgerrighed på omverdenen. De rejser rigtigt meget, de rejser også til Danmark, men desværre ikke nok for at gøre den store forskel for den danske økonomi. Her ligger der et kæmpestor og uudnyttet potentielle. Det er NU der skal gøres noget, hvis Danmark skal have del i denne kage. Det er NU der skal gøres noget, hvis Danmark vil blive et populært og spændende rejsemål for folk med høj uddannelse og god indtægt. Folk, der ikke vil nøjes med besøg af de gængse seværdigheder og indkøb af souvenirs i de få og kedelige souvenirbutikker på Strøget.

De veluddannede turister er krævende. De vil gerne have nogle oplevelser, der er unikke og anderledes. De vil gerne se på de gamle slotte og malerier, men også gerne opleve de aktuelle teatre, musikere og original samtidskunst. Disse turister vil gerne være med i nattelivet, hvor det sker noget - for det er kedelig at tilbringe aftner på et hotel. De vil også gerne ud og opleve ferniseringer, hvor det er muligt at møde de lokale kunstnere og måske skabe spændende dialoger og måske skabe kontakter. De vil se, besøge, opleve noget der er præget af individualitet og originalitet, de vil møde mennesker ikke igennem busruden, men der hvor de er. Det er ikke nok at shine seværdighederne op, det er ikke nok at lade hoteller markedsføre sig selv - for HVAD hotel vil tilbyde ud over overnatning? Turister kommer hertil ikke på grund af hoteller, men på grund af oplevelser. Jo flere forskellige kvalitetsoplevelser har Danmark at tilbyde, jo flere turister kan vi få i vores byer.

Dog har vi stadig en udfordring, der gælder markedsføring. Derfor Københavns Filmfond f.eks. er en rigtig god ide - man får vist byen og man får skabt opmærksomhed omkring landet - dog kan man ikke se den store opbakning omkring projektet. Fonden kunne ikke engang få den startkapital, som de oprindelig regnede med.

Det er de færreste kulturinstitutioner i Danmark, der har råd til at markedsføre sig internationalt - og så er det de færreste turister der vælger sit rejsemål ud fra et enkelt museumsbesøg. Man vælger et rejsemål ud fra den helhedsoplevelse man kan få i landet eller i byen. Man tilrettelægger opholdet ved at søge efter oplevelser i det pågældende tidsrum.

Hvor mange hjemmesider har vi i Danmark med oversigt over de arrangementer man har i byen på engelsk eller på hvilken som helst andet sprog end dansk og hvor mange arrangører kender til dem og hvor meget koster det at annoncere der? Hvor mange af dem er kendt i udlandet?
Hvad med Visit Danmark? Hvor godt gør denne organisation sit arbejde?

Hvis vi antager at en gennemsnitlig turist efterlader 1.800 -2.000 kr. eller mere i døgnet på hoteller, på caféer, i museer og andre sjove og underholdende steder, uden at forlange noget form for velfærdsydelse til gengæld, så er det alle gode grunde for at søge flere af dem. Så er det alle gode grunde til at vise dem, at de kan få glæde ikke kun af Louisiana og af Opera, men også af at stifte bekendtskab med de små danske bryggerier og deres velsmagende øl og samtidig opleve Fynske slotte og fynsk øhav. Hverken bryggerier eller slotte kan markedsføre sig internationalt alene. De udenlandske turister skal kende danske upcomming bands, kunstnere og små gallerier, for at berige med oplevelser deres ophold i her landet. Men hverken nye bands eller små gallerier har råd til store internationale kampagner.

Danmark går glip af mange indtægter, fordi, selv om man HAR Visit Danmark, det er stort set ingen, der gider at se denne organisation i sømmene og stille spørgsmål om hvor effektiv de forvalter deres midler, hvor kunne man gøre det bedre og ikke mindst HVEM der har gennemslagskraften til at se og implementere nye muligheder.

Derfor kunne det være en ide at de penge, som man i forvejen betaler til Visit Danmark blev omformidlet til (nogle) private aktører, der har projekter og ideer der er bæredygtige på den internationale niveau og har gennemslagskraft. Eller, i sidste instans, bør vi skabe et privat alternativ til Visit Danmark, der bliver afhængig at sin egen effektivitet.

Foto: Zenia Grynberg

 

nye artikler
Syre
Copenhagen Psych Fest leverede toppræstationer i øst og vest, nord og syd. Hele Staden blev omdannet til et hvepsebo af livsfarlig og livsbekræfigende lyd. Vi tog en tur i kanen. Here it goes:

læs mere

Ode til Enghave Station
Ode til Enghave Station - Nu er den død, Enghave Station, og med den en epoke.

læs mere

Everybody comes to Rick's
I hjertet af den ungarske hovedstad Budapest, lige ud til vandet, er at finde en museum-café. Mere usædvanlig er dens ejer, der også bestyrer tre restauranter, alle indenfor 100 meter af caféen. På sin vis er denne privat ...

læs mere

Event kalender
« August 2017
mantironstorfrelørsøn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Log ind