Dødsrute i farver

Blomsterløft Karin Lorentzens installation "Cultivator" på Skulpturi.dk i Store Kongensgade

Fedag d. 15/1 var vi nogle stykker, der, trods heftige tømmermænd, fik slæbt os ud til intet mindre end en gallerirundfart i området omkring Kgs. Nytorv. Der var ferniseringer en masse den aften, og man kan roligt sige, at man kunne have fået klodens største bøhmand på, hvis man havde tømt et glas/en flaske/et dåse hvert sted, som der var lagt op til. Men nej: Der skulle ikke køres kultur-bumsestil, men studeres billedkunst med et klart hoved, så aftenens oplevelser kunne formidles nogenlunde nøgternt her senere.

Del

 Dyr (og) fisse

Nu ikke at det hjalp alverden, for der var ikke ret meget at komme efter. Man var hurtigt ved at drukne i en klæbrig postmoderne, trendkneppende billedsovs efter devisen "et dyr her (kronhjorten har været aktuel længe, og nu er egern, grævling og fiskehejre også blevet trendy), et dødningehoved her, masser af pangfarver og så lidt perspektivvirkning og lo-fi-streger ind imellem, så det virker rigtigt råt og progressivt". Enten det eller installationer, der fyldte langt mere, end det beskedne indhold berettigede dem til.

mink fra udstillingen af Toben Ebbesen "Uden om verden", Galleri Rohde Contemporary, St. Kongensgade

Bunden var at besøge Galleri Asbæk, hvor en eller anden havde taget nogle papparazzi-fotos af bl.a. Britney Spears og Christina Aguilera, eksponeret dem op på et stykke papir og tegnet dem op med blyant. Derefter havde vedkommende udtømt den lille smule konceptuelt indhold, der var at komme efter, totalt på nogle post-its, som var klasket op på selve værkerne. Vi ved ikke, om det var den samme person, der også havde malet nogle ganske sjove portrætter af katte med Hitler-overskæg, men udover dem var der intet - absolut intet - at komme efter.

Men der var også anderledes glimrende ting ind imellem. Bedst i vores bog var nok Katrine Borups udstilling "Hvor er det bare typisk dig" på Officinet, hvor hun havde designet beklædningsgenstande ud fra de ni typer i Enneagrammet. Vi morede os f.eks. meget over "Jeg synes det samme som dig" - bygget over typen fredsskaberen - som var en heldragt i pudestof, der var klasket ud i en stol og dekoreret med badges, der roste alt fra Ungdomshuset til de royale. Her var der tænkt originalt, og der blev fremsat nogle stærke pointer med mere end et glimt i øjet. Vi kunne også godt lide Karin Lorentzens installation "Cultivator" på Skulpturi.dk i Store Kongensgade, hvor et hav af blomster i gips var sat fast i loftet, mens gulvet var dækket af blade, stilke og gipsrester fra produktionen, der formåede afsig at fylde rummet med en subtil duft af tørrede blomster En fin kommentar til det, der sker, når menneskets bevidsthed møder den levende natur...

Der var delte meninger om Mads Tegler og Eloise Florios "i" på Esplanaden Gallery. Én syntes, at denne billedfortælling om en pige, der bevæger sig rundt i krydsfeltet mellem barndommens uskyld og det brutale voksenverden bevæbnet med rifler, afslørende påklædning, blod på håndleddet og et alt for vidende blik, nærmest var tegneserieagtigt. En anden blev derimod ramt og syntes, at værket meget godt ramte de tidlige teenageårs frustrationer, og at udtrykket både var enkelt, klart og markant.

På Galleri Christoffer Egelund løb vi ind i gruppeudstillingen "Categorization", som til gengæld ikke sagde nogen af os det store, når man da ser bort fra Ursula Andkjær Olsens indslag: En række labyrintiske digte, som var organiseret i en cirkel med to hemisfærer, der sled i hinandens betydninger. En god, enkel idé. Og på Peter Lav Gallery løb vi - godt gemt væk bag en større udstilling af generelt ikke ophidsende værker - på en genial lille bunke readymades ved Torben Eskerod. En fotoserie, hvor han havde støvsuget en italiensk kirkegård for gravsten med portrætfotos, som han så havde fotograferet, som de var - med slid, fuglelort og hvad har vi. Budskabet var jo ikke ligefrem nyt - "memento mori" - men de halvt udviskede ansigter havde et meget stærkt nærvær, og som værk fungerede billedserien på et næsten primalt plan.

Iagttagelse revisited

Og midt mellem alle de farverige eksperimenter løb vi så på Kristian Begtrups udstilling "Sommerlys" i Bredgade Kunsthandel. Når man ser bort fra det faktum, at galleriejeren strålede af entusiasme og havde god tid til at fortælle om billederne - i dén grad et plus i en kunstverden, hvor "jeg er verdens vigtigste person"-attituden er den fremherskende - var det også en befriende "no nonsense"-oplevelse at være der. Der var simpelthen tale om en stak kraftfulde landskabsmalerier fra Mols, der var udført af en gammeldags maler, som både formåede at få hjertet og teknikken ud på lærredet. Sommerlandskaber skildret med farver og flader, som var de iagttaget med sammenknebne øjne, i en næsten Turner-artig abstrakt atmosfære, lette og luftige. Intet fims, bare landskaber. Så man følte, man var der, og mærkede sommeren. Tag dén!

Og selvom vi så altså fandt nogle ting og sager, der begejstrede os, var det alt for få på en aften, hvor de hule tønder rumlede øredøvende. Hvor man i dén grad var i sin tids vold, og alt for få syntes at have noget på hjerte, endsige noget så basalt for et kunstværk som en klar idé. Burde en serie habile landskabsmalerier fra Mols, som er lavet af en maler på over 80 år, egentlig føles som noget af det mest vitale og fremadrettede på en aften, hvor blomsten af landets billedkunstneriske ungdom ubesværet burde have foldet sig ud?

Og hvor stiller det vores generation af kunstnere i det hele taget? Er vi ved at drukne i mediernes "information overload", vores mere og mere defekte evne til at skelne mellem relevant og irrelevant, vores egne uretfærdigt oppustede egoer, vores eget smålige, overfladiske, perspektivløse lort?

Ville vi ikke, bare for afvekslingens skyld, have godt af at droppe "her kommer jeg"-attituden, klappe hesten lidt og bare lære? For eksempel overgive os til iagttagelsen, atmosfæren og lyset frem for det forkrampede forsøg på - på en supertrendy vis - at formidle alt for søgte og fortænkte tanker.

brød fra udstillingen af Toben Ebbesen "Uden om verden", Galleri Rohde Contemporary, St. Kongensgade

Fotos: Louise Kristensen 

Minken og brød fra udstillingen af Torben Ebbesen "Uden om verden", Galleri Rohde Contemporary, St. Kongensgade

 

Event kalender

Su Mo Tu We Th Fr Sa
25
26
27
28
29
30
1
 
 
 
 
 
 
 
2
3
4
5
6
7
8
 
 
 
 
 
 
 
9
10
11
12
13
14
15
 
 
 
 
 
 
 
16
17
18
19
20
21
22
 
 
 
 
 
 
 
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
 
 
 
30
31
1
2
3
4
5
 
 
 
 
 
 
 

Bliv en forfatter!

Bliv en forfatter!