Cubansk kunst: Mødet med ligesindede

Henrik Elmegård i Galleri Puls Art

Del

Henrik Elnegaard har tegnet og malet, siden han var teenager, og selv om samtiden ikke forlanger det af ham, kan Henrik sit kram. Han er kunstner af hele sit sind, som bliver begejstret ved mødet med virkeligheden.

Han mestrer også kunstens håndværk. Det er ikke noget, han blot vil, men han også KAN skabe lige de værker med lige det penselstrøg, som gør udtrykket fuldendt. "At omdanne indtryk til udtryk" - mener Henrik, er kunst. Det er vigtigt for ham, at den tekniske kunnen går hånd i hånd med ideen og der indgåes ingen kompromisser med hensyn til kvaliteten. Det kan man se i hans værker, både de abstrakte og de realistiske, hvor han formår at tilføje dem et indre lys, som man kan ikke overse, lige som man ikke kan overse, hvor fortrolig hans pensel er med kanvasset og hans hånd med penslen.

Både begejstring og søgen betegner kunstneren. Hvis kunstneren ikke er begejstret for noget, er der jo ingen behov for at udtrykke noget. Hvis kunstneren ikke er søgende, kommer begejstringen ikke.

Som mange andre kunstnere fik Henrik på et tidspunkt i sin karriere et behov for nye indtryk og nyt inspiration. Det kan tænkes at Henrik på det tidspunkt var mere søgende, end han selv var klar over. Måske søgte han ikke kun inspiration, for muligvis manglede der noget andet - noget udefinerbart og diffust. Dette savn fik ham til at rejse med sin kone til Sydamerika for at opleve en ny og anderledes verden, som kunne bidrage til Henriks kunst.

Henrik Elmegård, malleri, udsnit

Denne rejse var tænkt som en oplevelse, men viste sig at have langt større betydning, end de havde forventet.

Det var for 10 år siden, og parret har boet i Sydbolivia i 2 år. De har bosat sig i Tarija der ligger for foden af Andesbjergene, de lærte spansk og oplevede den storslåede natur og det lokale kunst. Men der manglede stadig noget ....  Den lokale kunst passede ikke helt med de europæiske traditioner og virkede fremmed. Det føltes ikke som noget, man kunne tage med hjem.

Det er sådan, at man kan få visum til Bolivia kun for et halvt år af gangen, og det skal ske udenfor landet. Derfor besluttede parret at rejse til Cuba. Et slags ferie fra ferie. Så kunne de ordne det praktiske med visum og så få nogle gode oplevelser.

Det var på Cuba, det sagde "klik" og måske formålet med hele rejsen faldt på plads.

Mødet med det Cubanske kunst føltes som en stor omvæltning. Det var meget anderledes end det sydamerikanske, som umiddelbart ville ikke så godt falde i det skandinaviske eller for den slags skyld europæiske stil i hele taget.

Den cubanske akademiske kunst er i høj grad præget af de russiske kunstakademier, som igen har rødder i det tyske naturalistiske stil og vægter håndværket og det tekniske kunnen meget højt.

En af de kunstnere, som gjorde et stort indtryk på Henrik var Yunior Hurtado Torres. Hans farvevalg og kompositioner var utrolig moderne. Man kunne fornemme at han ville falde i god smag her i Vesten. Ham ville det danske par meget gerne møde.

Yunior Hurtado Torres, Cuba, udsnit af malleri

Med lidt god vilje kan man betragte Cuba som en stor landsby, hvor alle kender alle, og derfor lykkedes det for danskerne at videregive beskeden med deres adresse videre til Yunior. Uheldigvis tog Yunior samme aften til sin familie på landet. Det var trist, at de ikke kunne møde ham, men det kunne man vist ikke gøre meget ved... Og dog! Man skulle tro, at skæbnen ønskede, at Yunior og Henrik måtte møde hinanden. Og når der er højere magter på spil, kan alting ske. Bussen brød sammen ikke langt væk fra byen, så Yunior var tvunget til at vende om, og SÅ kunne han jo pludselig besøge den adresse, hvor der var to europæer, der ville møde ham.

Yunior Hurtado Torres, Cuba udsnit af et malleri

Dagen i dag mener Yunior at det VAR skæbnen, da dette møde har ændret hans liv markant. Henrik købte nogle af hans malerier, som blev udstillet i hans galleri - Galleri Puls Art, som ligger i Boyesgade 17 på Vesterbro i København, og siden da fortsatte deres venskab og samarbejde.
To år efter dette møde kom Yunior til Denmark. Denne visit og oplevelse af Dansk kunst, blandt andet Skagens malere, har gjort et stort indtryk på den cubanske kunstner og har også påvirket hans kunstneriske stil.

Henrik har rejst igen til Cuba, hvor han ved hjælp af Yunior, som er professor på et af de cubanske kunstakademier, kunne opleve det cubanske akademiske kunstverden på tæt hold. Således fik han mulighed for at opleve noget, som er sjældent syn for resten af verden.

Staten sparer ikke på maling, pensler og andre materialer til de studerende, der går på akademier. Til gengæld ejer den Cubanske stat også hovedparten a deres værker. Når man er færdigudlært, slutter festen og det er enorm svært at skaffe både materialer og arbejdsredskaber for den udlærte akademiker.

Det er svært at få kunsten ud af Cuba. Det er langt fra al kunst, man har tilladelse til at købe, da det som sagt ejes af staten, og den cubanske stat er ikke meget for at give kunstnere mulighed for at tjene penge. Således giver en udstilling af cubanske kunstneres værker i Danmark europæerne en kærkommen mulighed til at opleve den cubanske kunst.

Mødet med de cubanske kunstnere føltes befriende for Henrik. Det blev til et møde med ligesindede, som tæller samme sprog. Kunstneren har oplevet at være på bølgelængde sammen med dem, med fælles værdier, fælles begejstring ved tilblivelse af kunst og beundring for forskellige teknikker, penselstrøg, og ”hvordan farven lægger sig på lærredet”.

Henrik Elmegård i atelier på Cuba, foto: Thomas Muus

Under sin seneste visit på Cuba, hvor Henrik opholdt sig i to måneder, lykkedes det ham kun to gange at ligge på stranden. Det meste af tiden brugte han på at male og være sammen med sine venner, diskuttere kunst, drikke et glas rødvin i ny og næ og nyde den atmosfære, som han fandt der blandt cubanske kunstnere, og som han blev så begejstret for.

Han har også oplevet forskel mellem de danske og de cubanske akademier. I Danmark lærer man at tænke, men man lærer ikke at male. Man behøver ikke at kunne noget, blot man er intellektuel nok. Men det kan man ikke skabe kunsten med.

På Cuba lærer man at male. Kravene til teknisk kunnen er høje, og når man kan det, er man ikke længere hæmmet af sin kunnen eller rettere manglen på samme.

Henrik mener, at alle kan være inspireret. Det vanskelige består i at formidle inspirationen kunstnerisk. Det er umuligt at gøre uden den håndværksmæssige kunstskole. Man skal ikke være hæmmet af, at man ikke mestrer teknikkerne. Kunsten skal kunne tale for sig selv.

Se flere billeder af Henrik Elmegård og Yunior Hurtado Torres.
Galleri Puls Art.
Kontakt Galleri Puls Art.

Foto: Thomas Muus, Zenia Grynberg

Kommentarer

Flot side du har lavet Zenia.

Oscar Vela's picture

Til Henrik . Dine betragtninger om kunstakademirne er så sande,også det du skriver om det hånsværksmæssig.
ønsker dig al sundt. Hilsen Oscar

I am an Artist
Who doesn’t limit my self?
To a particular genre or approach,
But enjoys diversity
Of subject,
Media and technique.
www.oscarvela.dk

Storslået kunst, rammer lige i hjertet og sætter en masse følelser igang.
Hatten af for den smukke kunst.

Event kalender

ma ti on to fr
28
29
30
31
1
2
3
 
 
 
 
 
 
 
4
5
6
7
8
9
10
 
 
 
 
 
 
 
11
12
13
14
15
16
17
 
 
 
 
 
 
 
18
19
20
21
22
23
24
 
 
 
 
 
 
 
25
26
27
28
1
2
3
 
 
 
 
 
 
 

Bliv en forfatter!

Bliv en forfatter!