"Last Minute Pleasures", Louise Hindsgavl. foto: Zenia Grynberg

Art Copenhagen – kunsten har rykket videre

Den nu overståede Art Copenhagen kunstmesse i Forum viser, at nutidskunst for alvor har kastet 68'erne fra sig. Det startede for nogle år siden, og tendensen er kun blevet stærkere. Den figurative kunst har genvundet sin plads i udstillingsrummet og i folks stuer. Den har taget det skæve og det syrede med sig, men konceptualisme som fænomen er stærkt på retur i det moderne kunstbillede.

 Det er muligt, at der stadig er nogle unge og gamle på kunstakademiet, som mener, at der er nogen fremtid i det, men ude i den virkelighed, hvor kunsten skal tale både til hjertet og øjet, er det knap så mange af datidens provokationer. Det er ikke, fordi provokerende kunst er forsvundet. Den har bare flyttet sig. Den er rykket fra det samfundsmæssige til det personlige. De provokerer vores følelser, sanser, anskuelser og måske selvopfattelse. Mange af de værker, man kan se i dag, appellerer til den individuelle tolkning og den personlige historie, som vi vælger at aflæse i værket. Ambitionsniveauet omkring det tekniske er også stærkt stigende. Den samme tendens kunne man se på Copenhagen Art Fair i Falkonercentret allerede for nogle år siden, hvor det er de enkelte kunstnere, der er primære udstillere. Nu har tendensen også vundet indpas hos gallerierne. Der er kommet en ny generation af kunstnere, som er vokset op i den kunstneriske virkelighed, der blev præget af 68érnes oprør – og de er rykket videre. De tog oprøret til sig med modermælken, men de har transformeret det i deres indre og er stærkt på vej til at skabe noget nyt. Nye former, ny overraskende brug af materialer, nye virkemidler og ny form for åbenhed.  Det er også kommet nye købere, der netop søger det i kunsten, som de nye kunstnere kan og vil levere. Markedet har ændret sig, og udviklingen er gået videre. De gamle hippiers udskejelser og oprør er blevet båret videre dertil, hvor ordene ”kunnen” og ”kunsten” har den samme rod, oprindelse og betydning.

Hvad har vi så taget med hjem fra messen?

En af de kunstnere, jeg faldt over, er Louise Hindsgavl, der blev udstillet af Galleri Christoffer Egelund. Hendes porcelænsskulpturer, der er en blanding af mennesker og dyr, er opstillet i forskellige bizarre situationer, der enten er på eller endda over grænsen til nekrofili. Men sammenblandingen af de forskellige væsener retfærdiggør på en eller anden måde det bizarre. Louise mener, at det er en hyldest til livet, men lad os høre, hvad hun selv kan fortælle om sine værker.

Foto og video: Zenia Grynberg.

 

nye artikler
Syre
Copenhagen Psych Fest leverede toppræstationer i øst og vest, nord og syd. Hele Staden blev omdannet til et hvepsebo af livsfarlig og livsbekræfigende lyd. Vi tog en tur i kanen. Here it goes:

læs mere

Ode til Enghave Station
Ode til Enghave Station - Nu er den død, Enghave Station, og med den en epoke.

læs mere

Everybody comes to Rick's
I hjertet af den ungarske hovedstad Budapest, lige ud til vandet, er at finde en museum-café. Mere usædvanlig er dens ejer, der også bestyrer tre restauranter, alle indenfor 100 meter af caféen. På sin vis er denne privat ...

læs mere

Event kalender
« August 2017
mantironstorfrelørsøn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Log ind