”Det er de levendes døgn!” Humanistisk hiphop fra et helt menneske

Koldsved Crew

Del

Toke Blicher er frontmand og bærende element i hiphop-kollektivet Koldsved Crew. Han har skrevet raptekster i mange år, og opererer nu også i krydsfeltet mellem hiphop og traditionel lyrik, hvilket man kan opleve på de københavnske lyrikscener - en naturlig konsekvens af en nysgerrig og legende tilgang til ordet, sproget og udtryksformen. Jeg møder Toke til en samtale om tilgangen til lyrikken, de mennesker man rører med den og om det moderne menneskes trang til at skjule sig bag masker, og dermed kun leve livet halvt.

For tiden verserer historien om rap-skolen i Århus, som blev lukket på grund af en tilsyneladende dødstrussel mod DF-politikeren Morten Messerscmidt. Jeg spørger Toke om hans holdning til den aktuelle sag og destruktive budskaber i hiphop i bredere forstand:

”Det er synd at tage sådan på vej, hvis det ikke er ment alvorligt. Selvfølgelig, jeg tænker meget over mine tekster, på ikke at sprede dårlig energi, som har følgevirkninger for andre mennesker, og som jeg ikke ønsker at være fadder til. Det jeg spreder, skal være til livet og glæde. Teksterne bliver ikke skrevet uden at blive krydsrevideret, om det kan have utilsigtede forkerte hensigter. Jeg opfordrer f. eks. heller ikke folk til at tage stoffer.”

Synet af afgrunden

Den menneskekærlige tilgang til lyrikken kommer ikke ud af intet, men blandt andet af et til tider vildt liv.

”Jeg kan stå hundrede procent inde for alt hvad jeg har skrevet. Jeg har stået og balanceret på kanten, og når man kigger ned i afgrunden er det ikke altid særlig rart, det man ser. Jeg gjorde op med mig selv, at jeg ikke vil være direkte årsag til andre menneskers fald over kløften og at de får et elendigt liv. I forhold til den kunstneriske tilgang, gjorde Toke også på et tidligt tidspunkt op, at han ville være en anden type rapper, da en ven mente, at han ikke kunne rappe, fordi han var et for godt menneske, og det krævede meget mere bad-ass-attitude for at være ”rigtig” rapper.

”Jeg tænkte, at jeg så måtte være en anden type rapper, som ikke er et møgsvin. Det må der vel også være plads til!”

Til gengæld støttede og opfordrede Tokes plejemor til at han blev ved med at skrive: ”Hun syntes jeg var så god til at skrive tekster, at jeg skulle være klar over at det var et redskab, som jeg havde resten af livet.”

Den støtte yder Toke selv i sit hiphop-kollektiv Koldsved Crew, hvor han arbejder sammen med mange yngre hiphoppere, og medvirker gerne til at de yder deres bedste, sparrer den kreative proces, giver skulderklap på det rette tidspunkter, for at få det bedste frem i sine kollegaer. Sørger for at energien i teksten of udførelsen forbliver høj, som gør det interessant for lytteren at høre det færdige produkt. ”Og i det hele taget, er musik med sjæl det eneste der siger mig noget. Derfor skal der for enhver pris være sjæl i musikken.”

Masken i tasken

Musikkens såvel som menneskets sjæl optager Toke i lyrikken. I mange tekster udtrykkes et oprør mod masker og falskhed, mod det moderne menneskes trang til at gemme sig bag facader og putte sig selv og andre i små kasser for selv at kunne finde ud af at operere i verden.

Ok, jeg er smuk men jeg er ikke en dukke, intet er så kedeligt som folk der vil være smukke
De vil være det for enhver pris, tror at det er lykken
Folk der jagter tomme mål bliver tomme i bøtten
Overvej en gang til: Hvad er dit mål? Er det at flakke og spjætte som en ål?
(De levendes døgn)

”Folk, der ikke kan finde ud af at være sig selv, siger mig intet. Det vil jeg ikke bruge tid på. Medmindre jeg har sat mig for at rive masken af en person. Det er meget i tidens ånd og har altid været det, at prøve at forfølge nogle strømninger med hensyn til hvordan man skal se ud, agere overfor andre. Egentlig synes jeg den mode er en kæmpe klods om benet. Den bidrager ikke med ret mange gode ting. Jeg blev for længe siden inspireret af Billy Joel, som sang om et menneske, som havde levet hele sit liv som andre folk gerne ville have ham til. Han havde glemt at lytte efter sig selv og sin egen stemme. Jeg fandt ud af at det aldrig måtte ske for mig. Så ville jeg føle jeg gjorde tingene forkert og dummede mig. Man har ikke så mange chancer. Man er 20, 30 og 40 år én gang og så må man få det bedste ud af det! Og det fungerer bedst uden masker. Fordi det simpelthen bliver for kedeligt og påtaget, hvis det skulle være med masker.”

I Underskoven

Toke har brugt mange aftener på at fremføre sine tekster, både sammen med Koldsved Crew i Det Poetiske Bureau (kunstforening med scene, forlag, galleri og café) samt i lyrikforummet ”Underskoven”, hvor lyrikken kan præsenteres på mere traditionel vis ved oplæsning. Her oplæser Toke til tider uden beats til sine tekster. ”Jeg sætter pris på at folk også mener at det jeg laver hat litterær værdi i denne sammenhæng. Det er stort, når mennesker kan se at tingene ikke behøver at være så traditionelle. Det er klart en af grundene til at jeg kan anbefale at komme sådan nogle steder – der er lidt højere til loftet. Det er noget med i stedet for at se grænserne, så se mulighederne. Tage et skridt ad gangen. Som menneske vil man også opleve tidspunkter, hvor man ikke føler man er i stand til at tage det næste skridt. Derfor håber jeg at folk kan lade sig inspirere til at tage det næste skridt – det ville kun være godt for mig.”

Sprogets magi

Jeg har oplevet været vildt glad for at opleve Tokes tekster og raps med deres høje energi og den finurlige måde, han bruger sproget på. En ting, jeg også har oplevet som usædvanligt, er hans brug af danske ord, som man sjældent finder i, især, hiphop-genren.

I tekstarbejdet holder Toke af at udforske sproget, ikke mindst det danske sprogs muligheder. Han bruger gerne gammeldags udtryk, som ikke figurerer så meget i daglidags tale, såsom ”Den gode mikrofonkontrollør, som er lyn-vaks…” og ”Jeg gelejder mig på den rigtige vej”(Kløpind til din tårekanal)

”Ord bliver ikke nødvendigvis fede af at være moderne. Det er fedt, at gamle, glemte ord dukker op igen og fylder den plads ud, der har manglet i det danske sprog. Det er ikke nok bare at stjæle ordene fra engelsk, det er meget federe at dykke ned i skattekisten og se hvad vi rent faktisk går glip af ved ikke at bruge noget af det gamle vokabularium.” Inspirationen fra Eik Skaløe gør sig også gældende i teksten til ”De levendes døgn.”

”Jeg syntes hans lyrik var interessant, fordi han inddrog dunhammere og andre sjove ting i teksterne, som var til at tage og føle på, på en anden måde end hvis man bare skjuler sig bag ved udenlandske tekster som bare rimer og betyder det samme som alle de andre. Jeg kan se en helt anden sproglig dybde ved at formulere sig på dansk. Man behøver ikke være dedikeret hiphopper for at kunne bidrage med noget. Når man gør sit bedste og bidrager med noget positivt, så har man eksistensværdighed af en høj kaliber!”

foto: Louise Kristensen

 

Event kalender

Su Mo Tu We Th Fr Sa
26
27
28
29
30
31
1
 
 
 
 
 
 
 
2
3
4
5
6
7
8
 
 
 
 
 
 
 
9
10
11
12
13
14
15
 
 
 
 
 
 
 
16
17
18
19
20
21
22
 
 
 
 
 
 
 
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
 
 
 
30
1
2
3
4
5
6
 
 
 
 
 
 
 

Bliv en forfatter!

Bliv en forfatter!