Kunst og tid

Tiden er et mærkværdig fænomen Man kan sige: tiden er penge, men samtidlig pengene er ikke tiden. Hvis man tænker på hvor lidt tid det tage at tjene et formue ved pengespekulationer, så kan man forstå, at forholdene mellem tiden, udført arbejde og optjente penge har på mange måde mistet nogle former for sammenhæng. Man vil have mere af penge, men man vil helst bruge mindst mulig tid på arbejde.

Det samme form for "inflation" gået også i kunst. Hvis før i tiden man brugte måske en del år for at skabe nogle store værker. Man puslede om detaljer, man brugte det bedste af sin kunnen for gøre udtrykket perfekt. Man har lagt energi og passionen i hvert penselstrøg, og det var mange af dem.

Hvor meget tid kræves det nu for at lave et stort værk? Hvad er "stort"? Og er det ikke sådan, at det er navnet, der har større betydning, end selve kunstneriske udtryk?

Jeg var på Louisiana sammen med vores elever fra Webintegrator grundforløb for kort tid siden. I to ender af museet udstilles der Per Kirkeby og Manga. De fleste af elever gik forundrende igennem Kirkebys store værker uden at forstå: hvad er det til.

Hvis man læste det undervisning materialer, som Louisiana tilbyder til ældre elever, fik man at vide, at hvid hos Kirkeby betyder kvinder og han arbejder med tiden. Hvis man ikke læste noget, kunne man ikke forstå noget som helst. Mine ældre kollegaer mente at Kirkeby er tidløs. Jeg mener at hans tid er gået. Det kan være at han havde stået for nogle idealer og værdier, som var aktuelle for hans generation, men de unge.... det forstår ham ikke, de kan ikke se pointen ved hans værker. Det var også sjældent at jeg kunne se noget ved dem.

Jeg tror ikke på den kunst som kræver et fortolkning og forklaring for at være forstået. Som siger intet til hjertet. Jeg tror hellere ikke at det var brugt knap så meget tid til at skabe de kæmpeværker, i forhold til det tid som man brugte til at skabe tilsvarende størrelse af værker i gamle dage.

Når man sætter store penge på brokkergambling, vinder man større beløber hurtig. Man kan også tabe dem hurtig. De penge bidrager hverken til økonomi eller produktion. Verden bliver ikke bedre eller rigere af det slags. Nogle vinder, men de er de fattigste der taber. Det samme sker med kunsten. Man laver nogle hurtige kunstværker, men man taber dem, som ser med hjertet, dem, som vil ikke have gennemintellektualiseret kunst forstået kun af akademikere. De vender det ryggen til og går videre til manga.

Manga....  Er det nyt fænomen i der kom brasende i den vestlige kunst? Noppe. Selv om manga vokser ud af ældgammel tradition og har sine rodder i gammel Japan, har vi alle sammen gennemlevet vores egne "manga perioder". Man genkender sin egen bardoms tegninger i manga - piger: alle de flotte smukke piger med forskellig farver hår, i forskellige roller. Alle de tegninger som hjælper børn, der er på vej i pubertetten til at danne sin indentitet, finde sin rolle. Alle de drengehelte, som opfylder mere end til 100% sin heltestatus, alle de pige, som ser ud sådan, som enhver teen tøs ønsker at være.
Samtidig vokser det ud af ældgammel tradition, der stiller både rammer og krav. Man kan ikke bare sætte nogle farvepletter sammen, man skal tegne, hvor tegningen skal have bestemte kvalitetter skal have det billedsprog, som hører til.
Når jeg tænker på de serier, som jeg har set dele af og som jeg blev draget af, så handler det ikke om det blotte aktions Det handler om venskab, moral, om at vokse med opgaven og gennemgå et form for personlig udvikling. Det handler ikke kun om at være stærkere eller klogere, det handler i høj grad om moral. Det handler om værdier og om den værdisæt, som bliver udviklet eller er tilstede hos hovedfigurer.
Hvis vi ta' som eksempel Naruto: lidt vild bæst  med ustyrlig temperament. Han vinder ofte takket værre sin utæmmet energi, det bunder i hans forståelse af det gode og de onde, han kan virke primitiv og pinlig, men derfor hans etiske regelsæt får ikke den mindste betydning til hele serie. Hvor det er også tiden, der spiller sin rolle... seriens udvikling gennem tiden giver tilskueren der følger med mulighed til at tænke over den forgående handling, spekulere om den næste og få dybere forståelse af karakterens udvikling.

Del

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.

Jamen, så har vi en aftale om 20 år!

Jeg kan godt føle at ekstra information vil gøre kunsten interessant, men det er jo også et spørgsmål om man vil ønske at indhente den, eller vil gå undrende forbi. Det findes værker, som bærer på et stor mystik og gåder, hvor forskere bliver ved med at grave efter informationer om kunstværket, som Mona Lisa f.ex. Lad os se om det samme vil ske for Kirkeby eller Mange for den sags skyld!

Tiden er en vigtig faktor

Det er altid svært at sammeligne kunst fra forskellige perioder. Tiden er et filter der sier de uholdbare eller samtids-relevante elementer fra, og tilbage står de kunstværker der har kvaliteten eller relevansen til at bestå. Se bare på musikkens verden, hvor denne proces kører i et højere gear end i billedkunsten.

Jeg er temmelig sikker på at Manga ikke var anerkendt som kunstart på van Goghs tid, men der har givetvis været adskillige andre kunstnere der var populære på den tid (modsat van Gogh), dem har verden glemt alt om - dermed ser vi nu kun koncentratet af den tidsalder, filtreret af tiden.

Lad os tage diskussionen om 20 år - så kan vi se om nutidens manga har kvaliteten til at bestå tids-testen.

PS: At man bliver nødt til at skaffe sig ekstra informationer for at kunne få det fulde udbytte af et kunstværk synes jeg da bare gør det endnu mere interessant... kunst skal ikke bare fortælle en historie - den skal fortælle det på en bedre måde end man selv kan, og derfor er midler som giver ekstra dimensioner en nødvendighed - f.eks. at den hvide farve symboliserer kvinder for Kirkeby. Hos Bacon symboliserer den noget helt andet. Det er da det der gør kunst spændende.

nye artikler
Syre
Copenhagen Psych Fest leverede toppræstationer i øst og vest, nord og syd. Hele Staden blev omdannet til et hvepsebo af livsfarlig og livsbekræfigende lyd. Vi tog en tur i kanen. Here it goes:

læs mere

Ode til Enghave Station
Ode til Enghave Station - Nu er den død, Enghave Station, og med den en epoke.

læs mere

Everybody comes to Rick's
I hjertet af den ungarske hovedstad Budapest, lige ud til vandet, er at finde en museum-café. Mere usædvanlig er dens ejer, der også bestyrer tre restauranter, alle indenfor 100 meter af caféen. På sin vis er denne privat ...

læs mere

Event kalender
« August 2017
mantironstorfrelørsøn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Log ind